Robotické efektory – nástroje robota Rovnako ako ľudia používajú ruky na vykonávanie rôznych činností, aj roboty potrebujú špeciálne nástroje. Tieto nástroje sa nazývajú efektory a slúžia na interakciu robota s okolitým prostredím. Taktiež je možné stretnúť sa s pojmom End of Arm Tooling (EOAT). Predstavujú špecializovanú a samostatne funkčnú časť robota umiestnenú …
Čítaj viacPriemyselná robotika
#02 Rozdelenie efektorov
Rozdelenie efektorov Ako už bolo popísané, robotické efektory slúžia na interakciu robota s okolitým prostredím a vykonávanie jednotlivých úloh. Odlišné úlohy a spôsoby využitia vyžadujú odlišné efektory. Vo všeobecnosti je však možné určiť rozdelenie efektorov do základných kategéorií podľa činností a úloh pre ktoré sú určené: Uchopovacie Technologické Kontrolné Kombinované …
Čítaj viac#03 Pohyb a akčné členy efektorov
Pohyb efektora Efektor predstavuje súčasť robota slúžiacu na interakciu s okolitým prostredím. Zadané príkazy a inštrukcie sú pomocou ovládacej jednotky „transformované“ na mechanický pohyb a rôzne činnosti. Ako sa však efektor dokáže pohybovať? Túto funkciu plnia akčné členy. Akčné členy sú súčasťou zariadenia alebo stroja (robota), ktorá zabezpečuje mechanické pohyby …
Čítaj viac#04 Návrh a konštrukcia efektorov
Návrh a konštrukcia efektorov Aby bolo automatizovanie určitej činnosti alebo úlohy pomocou robota naozaj efektívne, musí robot byť schopný ju aj efektívne a rýchlo vykonávať. Je dôležité, aby bol efektor – nástroj robota správne navrhnutý a aby jeho konštrukcia umožňovala vykonávanie danej úlohy a činnosti čo najlepšie, vzhľadom na typ …
Čítaj viac#05 Výpočet uchopovacej sily efektorov
Užitočné zaťaženie a uchopovacie sily Užitočné zaťaženie a uchopovacie sily sú dva veľmi podstatné pojmy týkajúce sa manipulácie s objektami pomocou robota a uchopovacích efektorov. Výber a znalosť týchto parametrov pre roboty a efektory je kľúčová pre ich činnosť a je dôležité poznať rozdiel medzi nimi. Užitočné zaťaženie Tento parameter …
Čítaj viac#06 Automatická výmena efektorov
Priemyselné roboty prinášajú do oblasti výroby vďaka svojej flexibilite mnoho výhod. Pokiaľ však chceme činnosť, ktorú robot vykonáva pozmeniť, vzhľadom na okolnosti bude pravdepodobne potrebné efektor vymeniť. Manuálna výmena/ proces však môže efektivitu činnosti robota znížiť, nakoľko robot nepracuje. Tento „problém“ však má riešenie, a tým je automatická výmena efektorov …
Čítaj viac#01 Úvod do programovania robotov
Programovanie robotov – využitie potenciálu robota na maximum Programovanie robotov je proces tvorby a testovania inštrukcií pre priemyselných robotov, ktoré sú jedným z najrozšírenejších prostredkov využívaných pri automatizovaní výroby. Aby však bolo zaradenie robota do prevádzky skutočne efektívne, je potrebné mu poskytnúť čo najlepšie inštrukcie pre vykonanie úlohy na ktorú …
Čítaj viac#02 Online programovanie robotov
Online programovanie – definícia Online programovanie prebieha priamo na pracovisku. Programátor manipuluje s reálnym robotom manuálne, alebo pomocou prenosných zariadení. Spôsoby online programovania Teach pendant (jednotka ručného riadenia) Programovanie pomocou Teach pendantu je pravdepodobne najrozšírenejšia forma programovania robotov. Podľa British Automation and Robot Association je až okolo 90% robotov programovaných týmto …
Čítaj viac#03 Offline programovanie robotov
Offline programovanie – definícia Programovanie robota offline je metóda, pri ktorej sa nepracuje priamo na pracovisku, ale vo virtuálnom 3D prostredí s využitím počítačovej simulácie. Pre programovanie sú teda potrebné 3D modely robota, efektora a pracoviska na ktorom robot pracuje. Dôležité je, aby rozmiestnenie jednotlivých modelov čo najviac odpovedalo realite. …
Čítaj viac#04 Plánovanie dráhy robota
Ku vysvetleniu spôsobu riadenia robota si uvedieme niekoľko potrebných poznatkov ohľadom priamej úlohy kinematiky a inverznej úlohy kinematiky. Znalosť kĺbových súradníc nám umožňuje celkom jednoznačne určiť hodnoty súradníc koncového člena manipulátora v kartézskom priestore. Ak si označíme vektor kĺbových súradníc q=[q1; q2; q3; q4; q5; q6]T (u robota so šiestimi …
Čítaj viac