Užitočné zaťaženie a uchopovacie sily Užitočné zaťaženie a uchopovacie sily sú dva veľmi podstatné pojmy týkajúce sa manipulácie s objektami pomocou robota a uchopovacích efektorov. Výber a znalosť týchto parametrov pre roboty a efektory je kľúčová pre ich činnosť a je dôležité poznať rozdiel medzi nimi. Užitočné zaťaženie Tento parameter …
Čítaj viacPriemyselná robotika
01 – Efektory robota – Úvod
Robotické efektory – nástroje robota Rovnako ako ľudia používajú ruky na vykonávanie rôznych činností, aj roboty potrebujú špeciálne nástroje. Tieto nástroje sa nazývajú efektory a slúžia na interakciu robota s okolitým prostredím. Taktiež je možné stretnúť sa s pojmom End of Arm Tooling (EOAT). Predstavujú špecializovanú a samostatne funkčnú časť robota umiestnenú …
Čítaj viac02 – Efektory robota – Rozdelenie
Rozdelenie efektorov Ako už bolo popísané, robotické efektory slúžia na interakciu robota s okolitým prostredím a vykonávanie jednotlivých úloh. Odlišné úlohy a spôsoby využitia vyžadujú odlišné efektory. Vo všeobecnosti je však možné určiť rozdelenie efektorov do základných kategéorií podľa činností a úloh pre ktoré sú určené: Uchopovacie Technologické Kontrolné Kombinované …
Čítaj viac03 – Efektory robota – Pohyb a akčné členy
Pohyb efektora Efektor predstavuje súčasť robota slúžiacu na interakciu s okolitým prostredím. Zadané príkazy a inštrukcie sú pomocou ovládacej jednotky „transformované“ na mechanický pohyb a rôzne činnosti. Ako sa však efektor dokáže pohybovať? Túto funkciu plnia akčné členy. Akčné členy sú súčasťou zariadenia alebo stroja (robota), ktorá zabezpečuje mechanické pohyby …
Čítaj viac04 – Efektory robota – Návrh a konštrukcia
Návrh a konštrukcia efektorov Aby bolo automatizovanie určitej činnosti alebo úlohy pomocou robota naozaj efektívne, musí robot byť schopný ju aj efektívne a rýchlo vykonávať. Je dôležité, aby bol efektor – nástroj robota správne navrhnutý a aby jeho konštrukcia umožňovala vykonávanie danej úlohy a činnosti čo najlepšie, vzhľadom na typ …
Čítaj viac09 Programovanie robotov – Ukážka offline programu
Ukážka Pick and Place programu V predošlom článku bol popísaný príklad jednoduchého Pick and Place programu. Takúto úlohu je možné jednoducho naprogramovať pomocou Offline metódy v jednom zo simulačných softvérov dostupných pre priemyselných robotov od rôznych výrobcov. Simulačný softvér RoboGuide slúži na offline programovanie a simulácie robotov FANUC. Pomocou tohto …
Čítaj viac08 Programovanie robotov – Tvorba programu
Tvorba programu – plánovanie jednotlivých činností Tvorba programu robota si vyžaduje naplánovanie všetkých potrebných činností nutných pre vykonanie úlohy. Definovanie a plánovanie týchto činností zväčša býva prvou fázou programovania. Do tejto oblasti môžme zaradiť napríklad: Všeobecné plánovanie úlohy a definovanie účelu využitia robota Využitie diagramov na popis pracovných činností akými …
Čítaj viac07 Programovanie robotov – Programovacie jazyky
Programovanie rôznymi metódami Okrem už spomínaného rozdelenia spôsobov programovania na online a offline programovanie, je možné ich rozdeliť ešte aj na na manuálne a automatické programovanie. Manuálne programovanie Je založené na princípe manuálneho zadávania všetkých potrebných inštrukcií a krokov. Tento spôsob programovania ešte môžeme rozdeliť na textové a grafické programovanie. Textové – Založené …
Čítaj viac06 Programovanie robotov – Pohyby robota
Pohyby priemyselného robota Po zadefinovaní súradnicových systémov a spôsobov určenia a popísania polohy je potrebné popísať aj samotný spôsob pohybu priemyselného robota, teda akým spôsobom robot požadovanú polohu dosiahne. Tieto pohyby sú popísané pomocou inštrukcií v programe robota. Hlavnou úlohou týchto inštrukcií je poskytnúť informácie potrebné pre vykonanie pohybu ako …
Čítaj viac05 Programovanie robotov – TCP a súradnicové systémy
Súradnicové systémy robota Pri všetkých priemyselných robotoch, je pre správnu funkciu programu potrebné určiť súradnicový systém reprezentujúci reálnu polohu robota a dráhu efektora v priestore. Z hľadiska geometrie je možné súradnicové systémy rozdeliť na viac druhov ako napr. kartézske, sférické, cylindrické a pod. Väčšina priemyselných robotov využíva práve kartézske súradnicové …
Čítaj viac